بزرگترین شرکای تجاری ایران

[ad_1]

بر اساس علم تحقیقات بازار هدف، شناخت شرکای تجاری و فعالان در بازار هدف یکی از موثرترین گام ها در توسعه کسب و کار است. تحقیقات بازار در بازار ایران و شناسایی سرمایه گذاران و شرکای تجاری بالقوه جمهوری اسلامی ایران برای ورود به بازار ایران، سرمایه گذاری در آنجا و به طور کلی تجارت با ایران ضروری است. شناخت شرکای تجاری به سرمایه گذاران و تجار خارجی از کشورهای مختلف اجازه می دهد تا دانش کافی در مورد v. اگر شما هم می خواهید در بازار ایران سرمایه گذاری کنید تا پایان مقاله با همراه باشید. شما می توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد بزرگترین شرکای تجاری کشور، انتظارات تجاری را تعیین کنید و تجارت خود را با ایران گسترش دهید. ایران دو نوع شریک تجاری دارد: واردکننده و صادرکننده. شرکای اصلی تجاری ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، سوئیس، افغانستان، عراق و هند است. در این مقاله شش مورد از مهم ترین شرکای تجاری ایران را معرفی می کنیم.

1. چین: بزرگترین شریک تجاری ایران

در 20 سال گذشته، چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است و میانگین تجارت سالانه بین دو کشور بیش از 20 میلیارد دلار است. چین یکی از شرکای مهم اقتصادی و تجاری ایران در خاورمیانه است. چین و ایران از قرن اول قبل از میلاد، زمانی که جاده ابریشم برای اولین بار ساخته شد، روابط تجاری داشتند. در سال های اخیر و در طول طرح توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه دو ملت، این سابقه تجارت با ایران گسترش چشمگیری داشته است.

فرصت های تجاری بین چین و ایران را می توان به سه دسته تقسیم کرد: صادرات به ایران، واردات به ویژه انرژی و بازار قابل توجه سرمایه گذاری خارجی و پروژه های ساختمانی در ایران. در سال 2019، این دو کشور کالاهایی به ارزش 23.02 میلیارد دلار مبادله کردند.

چین یکی از تامین کنندگان اصلی صنعتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. چین یکی از منابع اصلی واردات برای ایران به ویژه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی است. 9 مورد از مهم‌ترین کالاهای وارداتی چین به ایران به شرح زیر است:

– ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، بویلرهای بخار

– تجهیزات الکترونیکی و برقی

– اتوبوس و ماشین، عمومی و خصوصی

– مواد شیمیایی آلی

– آهن و فولاد

– تجهیزات پلاستیکی و پلاستیکی

– محصولات آهن و فولاد

– کاغذ مقوا، خمیر کاغذ و محصولات مقوا

– لاستیک های خودرو

بر اساس آمار منتشر شده توسط رسانه های چینی، در سال 2019، ارزش کالاهای وارداتی چین با حدود 31.6 درصد کاهش به حدود 9.59 میلیارد دلار رسید. در مقابل، سهم ایران در تجارت واردات بین المللی چین بسیار کمتر است. در سال 2020، تنها 6 میلیارد دلار از کل تجارت خارجی چین که بیش از 2 تریلیون دلار بود، تشکیل می داد. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با ارائه رویکردهای جدید این تعداد را به سطح مناسبی برساند.

2. عراق: دومین شریک تجاری ایران

جمهوری اسلامی ایران برای رشد تجارت با ملت های منطقه به ویژه با همسایگان خود اولویت بالایی دارد. توسعه روابط راهبردی همه جانبه، افزایش توان رقابتی ایران در منطقه، رشد و پویایی اقتصادی و کاهش آسیب پذیری اقتصادی را می توان از عوامل اصلی اهمیت این موضوع برای دولت ایران دانست. عراق یکی از مهمترین اهداف ایران در این زمینه محسوب می شود.

عراق کشوری در جنوب غربی آسیا به دلیل مرزهای مشترک با ایران و بازار بزرگ یکی از بازارهای هدف منطقه ای اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

3. امارات متحده عربی: رتبه سوم

در حال حاضر یکی از ثروتمندترین و توسعه یافته ترین کشورهای آسیایی، امارات متحده عربی است. عمان، عربستان سعودی و ایران با امارات متحده عربی مرز زمینی دارند. قطر و ایران مرز مشترک دریایی دارند. ایران به دلیل نزدیکی و ارتباط دریایی از پتانسیل بالایی برای مبادلات تجاری برخوردار است. به دلیل اپیدمی کرونا، صادرات امارات متحده عربی در سال 2020 به بیش از نیمی از درآمد صادراتی آنها در سال 2019 کاهش یافت. امارات متحده عربی کالاهایی به ارزش 154,797,163 دلار در سال 2020 صادر کرد که از مجموع 315,942,728 دلار در سال 2019 کاهش قابل توجهی داشت.

سوخت های فسیلی، مروارید، سنگ های قیمتی، فلزات گرانبها و پلاستیک ها بزرگترین اقلام صادراتی امارات متحده عربی به کشورهای مختلف در سراسر جهان هستند.

امارات متحده عربی، از سوی دیگر، فناوری را از کشورهای مختلف از جمله تلویزیون، تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت، ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای و خودرو وارد می‌کند.

بر اساس داده های موجود تا سال 2019 می توان از 7 محصول زیر برای بیان عمده صادرات امارات به ایران استفاده کرد:

– تجهیزات شبکه

– گوشت گاو منجمد

– پارچه نساجی

– یک ماشین

– لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و کولر

– لاستیک های خودرو

– کامپیوتر، موبایل و تبلت

عمده صادرات ایران به این کشور نفت خام، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، آهن، فولاد و سرب خام است.

4. ترکیه: شریک اصلی

ترکیه یکی از همسایگان شمالی ایران با جمهوری اسلامی ایران بیش از 600 کیلومتر مرز مشترک دارد. 400 سال از آغاز روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه می گذرد. ترکیه و ایران به دلیل نزدیکی، اعتقادات مذهبی و تاریخی مشترک و آداب و رسوم مناسب، همواره روابط تجاری خوبی داشته اند و ترکیه را به یکی از شرکای تجاری مهم ایران تبدیل کرده است.

یکی از قوی ترین اقتصادهای آسیا، اقتصاد ترکیه است. این کشور در سال 2020 169 میلیون و 657 هزار و 940 میلیارد دلار صادرات داشته است که در مقایسه با 180 میلیون و 870 هزار و 841 میلیارد دلار در سال گذشته به لطف شیوع بیماری کرونا کاهش یافته است. واردات ترکیه از 210,346,890 میلیارد دلار در سال 2019 به 219,514,373 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافت.

این حجم واردات نشان دهنده پتانسیل عظیم بازار ترکیه برای سایر کشورها به ویژه ایران است. جالب است بدانید بیشترین واردات این کشور در سال 2020، خودرو، آهن، فولاد و ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی و برقی بوده است که با توجه به پتانسیل تولیدی ایران نشان می دهد که این کشور از ظرفیت تجاری قوی برخوردار است.

5. آلمان; بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا

با نگاهی به تاریخچه این رابطه در دنیای تجارت می توانید متوجه شوید که آلمان و ایران همواره روابط اقتصادی نزدیکی داشته اند. آلمان حدود 30 درصد زیرساخت های صنعتی ایران را تولید می کند. بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا در حال حاضر آلمان است.

با این حال، وضعیت اقتصادی ایران به طور قابل توجهی تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام که ترامپ در 8 می 2018 اعلام کرد و موضع ریم در قبال تحریم های ثانویه آمریکا قرار گرفته است. تجارت بین آلمان و ایران در سال 2019 بالغ بر 1722 میلیون یورو بوده است که 45 درصد کاهش نسبت به سال 2018 نشان می دهد. بر اساس داده های اداره آمار فدرال، در سال 2020، تجارت بین آلمان و ایران بار دیگر به 1.8 میلیارد یورو افزایش یافت. آلمان 1546 میلیون یورو به ایران صادر کرده و تقریباً 275 میلیون یورو از ایران وارد کرده است. در سال 2021، ایران می خواهد تجارت خود را با آلمان گسترش دهد.

ماشین آلات، تجهیزات مکانیکی، راکتورهای هسته ای، بویلرها، غلات، محصولات دارویی و پزشکی و تجهیزات الکترونیکی مانند تلویزیون مهم ترین صادرات آلمان به ایران هستند. از سوی دیگر، فرش ایرانی، مواد شیمیایی ارگانیک و میوه های تازه و خشک بزرگ ترین صادرات این کشور به آلمان است.

6. هند; پتانسیل برجسته

هند ششمین شریک تجاری بزرگ ایران است. بر اساس آمارهای بین المللی، هند در حال حاضر جایگاه چهاردهم را در بین بازارهای صادراتی جهانی و جایگاه بیستم را در بین کشورهای صادرکننده دارد. هند دارای پتانسیل اقتصادی بسیار بالایی است که حجم صادرات 275,488,745 دلاری آن در سال 2020 نشان داده شده است که نسبت به ارزش صادرات 323,250,726 دلاری در سال 2019 کاهش یافته است. با این حال، هند با واردات 367،980،363 دلار در سال 2020، یکی از پرسودترین بازارهای صادراتی در کل جهان را دارد.

اما ایران و هند چقدر تجارت بین المللی دارند؟ در پاسخ به این استعلام لازم به ذکر است که هند در سال 2020 به ارزش کل 2 میلیون و 243 هزار و 733 دلار به جمهوری اسلامی ایران کالا صادر کرده است. این میزان نشان دهنده سهم یک درصدی جمهوری اسلامی ایران از ارزش کل صادرات هند به کشورهای جهان است.

ایران در سال 2020 تنها 297 هزار و 122 دلار به هند صادر کرده است که از سوی دیگر رقم ناچیزی است. بر اساس آمار تجارت جهانی، در حال حاضر، صادرات هند به ایران از 4.37 میلیارد روپیه در سپتامبر 2021 به 4.43 میلیارد روپیه در اکتبر افزایش یافته است. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تجارت بین‌المللی خود را با هند با توجه به جمعیت آن گسترش دهد که بازار بسیار مناسبی را در بسیاری از زمینه‌ها به ایران ارائه می‌دهد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا